رفتن به مطلب
برای استفاده از انجمن و عضـویت کلیک کنید.

رسانه های رسمی مدینه فاضله در اتحاد امامت و امارت

برنامه اندرویدی سامانه مدینه فاضله در اتحاد امامت وامارت

مدیر اصلی سامانه

مدیر اصلی سامانه
  • تعداد ارسال ها

    343
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

اعتبار در سایت

0 Neutral

درباره مدیر اصلی سامانه

  • تاریخ تولد تعیین نشده

آخرین بازدید کنندگان نمایه

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمیشود.

  1. جلسه شورای مسولین نواحی
  2. اتحاد «امارت و ولایت» مکمل بحث ولایت فقیه اتحاد «امارت و ولایت» مکمل بحث ولایت فقیه است به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید صمصام‌ الدین قوامی امام جمعه پردیسان قم و مدیر بنیاد مدیریت اسلامی، در همایش تخصصی «مقاومت در افق فقاهت» که با حضور فضلا و طلاب حوزه علمیه مشهد در مجتمع فرهنگی تربیتی امام رضا (علیه‌السلام) برگزار شد، موضوع «مدیریت فقهی امام خمینی (ره) در ایجاد جبهه مقاومت اسلامی در جهان» را تبیین کرد. وی در ابتدا مدیریت فقهی را، اداره امور جامعه و نظام اسلامی بر اساس احکام شرع مقدس دانست و اظهار کرد: در این مدیریت حرف اول را احکام آسمانی می‌زند و باید کشور بر اساس نرم افزار وحیانی و معصومانه اداره شود. استاد خارج فقه حکومتی حوزه علمیه قم، با بیان این‌که فقه مدیریت، نرم افزار مدیریت فقهی است عنوان کرد: این فقه دانش استنباط احکام مدیریتی اسلام با روش اجتهاد جواهری است که مقرراتی را برای اداره جامعه تولید می‌کند تا فرد به سعادت و کمال برسد. امام راحل ولایت را به معنای اداره امور می‌داند حجت‌الاسلام قوامی، مرحوم امام خمینی را، فقیهی جامع‌الشرایط شرعی، برای اداره جامعه اسلامی ایران و جهان با مدیریت فقهی معرفی کرد و گفت: امام راحل ولایت را به معنای اداره امور می‌دانند و تاکید می‌کنند این ولایت نه آقایی، بلکه خدمت است. او ادامه داد: برخی فقها مدعی‌اند ولایت در امور حسبیه است، منتهی حضرت امام پردازش دهنده نظریه ولایت فقیه، «ولایت فقیه»را از مظلومیت نجات و از محدودیت رها کرد و حتی تصریح کرد نخبگان هم ولی فقیه می‌خواهند. استاد حوزه علمیه قم، امام خمینی را گمشده حوزه‌های علمیه دانست و اذعان کرد: 14 سال طول کشید حضرت امام در نجف بحث ولایت را صیقل دهند و با شجاعت، قدرت، معنویت، درایت، امید، توکل و اجتهاد، نظام ولایت فقیه را بنیان نهادند. مدل فقهی و آسمانی امام هیچ وقت شکست نمی‌خورد حجت‌الاسلام قوامی به طلاب جوان توصیه کرد: امام در آن زمان با توان فقهی خود، حرف جدید و تازه‌ای زد، شما هم حرف جدید بزنید و از امام درس مقاومت بگیرید چون وارث نظام و انقلاب امام هستید. این را هم بگویم مدل فقهی و آسمانی امام هیچ وقت شکست نمی‌خورد. او در ادامه به تشریح مقاومت، مقاومت اسلامی، عوامل ایجاد مقاومت اسلامی، مبانی فقهی مقاومت اسلامی و اصول مقاومت اسلامی پرداخت و اظهار داشت: قیام در مقابل قیام است؛ استکبار شیطانی قیام کرده و باید در مقابل این قیام مقاومت نمود. امام جمعه پردیسان قم، مقاومت اسلامی را قیام حق در مقابل قیام باطل دانست و با اشاره به تعبیر امام خمینی (ره) «قیام مستضعفین در مقابل قیام مستکبرین»، بیان داشت: امام در پاریس فرمودند من می‌خواهم حزبی درست کنم به نام مستضعفین حزبی که برای همه جهان باشد. امام می‌گفتند ما اگر قدرت داشتیم تمام مستضعفان جهان را از ظلم جائران نجات می‌دادیم. عوامل ایجاد مقاومت اسلامی استاد درس فقه الاداره، «عوامل ایجاد مقاومت اسلامی» را تشریح کرد: قیام امام خمینی در خرداد 42 مطابق مبانی فقهی ایشان بود. ایشان بر فقیه واجب می‌دانست حکومت تشکیل دهد، مخصوصاً اگر مانع برطرف شود و شرایط موجود باشد. امام دیدند مانع مفقود است و شاه را مانع نمی‌دانست، و چون از ضعفش آگاه بود، قیام کرد. او طرح راهبردی «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود چون شرعاً غاصب است» را از دیگر بذرهای فقهی امام راحل دانست و گفت: امام از منظر فقهی به این مسئله نگاه می‌کرد. ایشان در سال 42 دقیقاً نیم قرن پیش نگفتند شاه برود فرمودند اسرائیل محو شود؛ امام چشم انداز خود را نشان داد و قیام خود را مختصر ندانست. اخیراً هم رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند کرانه باختری باید تجهیز شود. به اعتقاد من اگر این جمله نبود انقلاب سوخت و انرژی نداشت. حجت‌‌الاسلام قوامی طرح چشم انداز «این قرن، قرن غلبه مستضعفین بر مستکبرین است» سومین عامل ایجاد مقاومت دانست و اظهارکرد: بر اساس قرائن و شواهد منظور امام قرن قمری بود و انقلاب ایران دقیقاً مصادف با 1400 قمری آغاز شد و شواهد پیروزی مستضعفین بر مستکبرین با بیداری اسلامی نمایان از این است، البته باید به تمهیدات آن اندیشید و توجه نمود. استاد حوزه علمیه ادامه داد: چهارمین عامل، قاعده «اسلام گرایی به جای ملی گرایی» است؛ اگر ‌اکنون درخت مقاومت به بار نشسته است به همین علت است. امام می‌فرمودند ملیت گرایی کفر است و صدام را کافر می‌دانستند. او پنجمین عامل را طرح راهبرد «شیطان بزرگ آمریکا است» و ششمین عامل را طرح «جهاد فقهی به جای مبارزه سیاسی» خواند و افزود: جهاد از فروع دین است. وقتی جهاد داریم چرا مبارزه سیاسی کنیم. جهاد یک امر فرامرزی است. مبانی فقهی مقاومت اسلامی استاد درس فقه الاداره «مبانی فقهی مقاومت اسلامی» را این‌گونه تشریح کرد: 1- حاکمیت زمین از آن خداست (ان الارض لله). 2- انسان کامل (معصوم) خلیفه خدا در حاکمیت زمین است (انِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً). 3- انسان صالح (عفیفه عادل) خلیفه انسان کامل در حاکمیت زمین. 4- دیگر حاکمان غاصب هستند (وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً).هر که حکومت کند غیر از خدا و معصوم و از جنس معصوم غصب است. قاعده نفی سبیل. 5- جهاد بر علیه غاصبان واجب است به ویژه غاصبان بلاد اسلامی (يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ). این یک مبنای فقهی است. 6- این جهاد تا رفع فتنه از عالم واجب است (وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّه(. حجت‌الاسلام قوامی همچنین «اصول مقاومت اسلامی» را؛ 1- قیام خدا برای خدا واجب است (أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی)، 2-توانمندی بر علیه کفار واجب است (وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ)، 3- سازش با کفار حرام است (وَلاَ تَرْكَنُواْ إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ)، 4 - رحمت با مسلمین شدت با کافرین (أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم ۖ)، 5- حتمیت پیروزی به شرط ایمان و عدم سستی و افسردگی (وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ)؛ ذکر نمود. مدیرکل آموزش حوزه‌های علمیه خارج از کشور نیز، 1- تقویت بنیه مستضعفین، 2- صدور انقلاب، 3- بسیج دائمی مسلمین بر علیه استکبار، 4- تشکیل اتحاد جماهیر اسلامی، 5- اتحاد امامت و امارت در مدیریت اسلامی، 6- حاکم کردن ولایت فقیه در سرزمین‌های اسلامی؛ را «روش مقاومت اسلامی» برشمرد. هر جا امام است باید امارت در خدمت آن باشد امام جمعه پردیسان قم، «اتحاد امارت و ولایت» را مکمل بحث ولایت فقیه دانست و در توضیح این مطلب اظهارکرد: هر کجا امام است باید امارت در خدمت آن باشد. یعنی دستگاه‌های مختلف اجرایی از دادگستری تا استانداری و... باید زیر نظر امام جمعه و یا امام جماعت شهر، بخش و روستا باشد، تا بتواند مسائل جاری پیش روی را برطرف کند. استاندار باید قوه مجریه امام جمعه باشد. البته این مهم در پایتخت روی داده است ولی باید در استان‌ها هم شکل بگیرد. در حال حاضر در پردیسان قم این اجازه را گرفتیم و در حال پیاده سازی آن هستیم. در حال حاضر ما در پردیسان نمی‌گذاریم پرونده‌ای به دادگستری برود؛ در مساجد نمونه‌ای از قوا را ساخته‌ایم و مسائل را حل و فصل می‌کنیم. استاد خارج فقه حکومتی، «اتحاد امارت و ولایت» را کاملاً اجتهادی خواند و گفت: دلیلی بر تفکیک این دو نداریم. اگر این نوع مدیریت اسلامی تولید و پیاده نشود، جوهری بر کاغذی بیش نیست و به درد نخواهد خورد. تنها مدل بر اساس مدل فقهی و مکمل ولایت فقیه امام؛ با هم بودن امامت و امارت است. درمان مشکلات فرهنگی و اقتصادی با «اتحاد امارت و ولایت« حجت‌الاسلام قوامی با اشاره به مشکلات فرهنگی جامعه چون حجاب و تک خوانی زنان گفت: علت این مشکلات فرهنگی همین جدا بودن امارت از ولایت است. اگر این طرح پیاده نشود در اقتصاد و فرهنگ آسیب پذیر خواهیم بود؛ باید عزم ملی در این طرح باشد و من هم تا توان خود بدنبال اجرایی کردن این برنامه خواهم بود. استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از کم توجهی به اقتصادی مقاومتی گفت: مقاومت فقط در غزه نیست، اگر درون را محکم نکنیم، فرهنگ و اقتصادمان با چالش‌های متعددی روبرو خواهند شد. کسانی متولی هستند که اعتقادی به آن ندارند. استاد حوزه علمیه قم در پایان تاکید کرد: اگر در درون، ولایت فقیه را کامل نکنیم امارت را مجهز به امامت نکنیم- هر جا امام تنها باشد- به مشکل خواهیم خورد.
  3. تئوري اتحاد امامت و امارت بسم الله الرحمن الرحيم الْإِمَامَةَ نِظَاماً لِلْأُمَّةِ وَ الطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلْإِمَامَةِ [1] حدود سه دهه است كه تئوري اتحاد امامت و امارت در ذهن و جان نگارنده تنيده و روييده شده است، نظريه‌اي كه ان‌شاءالله منجر به انقلاب اداري و مديريتي در كشور و جهان اسلام خواهد شد. پس از حدود چهار دهه تلاش نرم و سخت كه در عرصه‌ی مديريت اسلامي داشته‌ام به اين نتيجه رسيده‌ام كه تجسد و تجسم مديريت اسلامي تنها در قالب «‌اتحاد امامت و امارت» امكان‌پذير است والا مديريت اسلامي جز نقش جوهري بر ورقي بيش نخواهد بود و با عملياتي شدن اين طرح مديريت اسلامي چون جاني جسم خود را مي‌يابد و به زندگي مي‌افتد. در طول سه دهه‌ی گذشته اين طرح در محاوره‌هاي متنوع علمي، در همايش‌ها و نشست‌هاي گوناكون در كارگاه‌هاي بي‌شمار مديريت اسلامي كه در سرتاسر ايران اسلامي برگزار گرديده براي مديران عالي و ارشد دولت، ائمه جمعه كشور، ائمه جماعات قم و تهران براي دانشجويان رشته‌ی مديريت و اساتيد آن‌ها براي فرماندهان نظامي و انتظامي و نخبگان و چهره‌هاي تأثيرگذار حوزه و دانشگاه توسط حقير مطرح شده است و در برنامه‌هاي رسانه‌اي نوشتاري، شنيداري و ديداري در هر فرصتي بدون خستگي ارائه و با اميد وافر به صدق وعده‌ی الهي پيگيري و بدون هراس از «لومة لائم»، «استيضاح» و «استهزاء» تمامي شبهات و ابهامات مطروحه يك به يك پاسخ داده شده كه در شمارگان متعددي از فصل‌نامه‌ی «نخل شهداد» كه ارگان «مديريت در اسلام» است درج و آرشيو شده است و مقاله‌اي مفصل نيز در شرح آن در همين فصل‌نامه تدوين شده است. اين طرح به گونه‌اي فراوان مورد گفتمان واقع شده است تا جايي كه نگارنده را با آن مي‌شناسند و مشهور است كه فلاني را با «مدرسه معصوميه»، «فقه الاداره» و «اتحاد امامت و امارت» مي‌توان شناخت، مثلثي كه ميانگين آن «مديريت اسلامي» در نظر و عمل است، واقعيتي كه حقير براي آن آفريده شده است و «بنياد فقهي مديريت اسلامي» نيز سازمان اين ايده است كه نزديك به يك دهه تأسيس و نهادينه شده و اخيراً گوهر «اتحاد امامت و امارت» را هرچه غني‌تر در خود مي‌پروراند و آن را سفته و پخته‌تر مي‌نمايد به گونه‌اي كه يكي از مراكز تابعه‌ی اين بنياد «سازمان مردم نهاد اتحاد امامت و امارت» است كه در پي رسميت و توسعه‌ي اين نظريه و ترويج آن مي‌باشد. تجارب عملي 1- در سال 87-88 به دعوت آقاي قاليباف شهردار تهران و با مسئوليت مهندس امان پور رييس مركز مطالعات راهبردي شهرداري تهران مقرر شد كه در مدينه‌ی فاضله شدن تهران تلاش نماييم. در همان آغاز تنها راه تحقق مدينه‌ی فاضله‌ی تهران عملياتي شدن «نظريه‌ی اتحاد امامت و امارت» معرفي گرديد كه ابتدائا پذيرفته شد و سازمان اجرايي آن تشكيل گرديد و نخبگاني از دولت، حوزه و دانشگاه گرد آورده شدند ولي بافت كارشناسي شهرداري كه به جاي مسجد محوري به انسان محوري شهر تمايل داشتند تدريجاً به فرسايش همكاري و نهايتاً توقف و جدايي از شهرداري انجاميد و مترصد فرصت ديگري شديم تا اوضاع مساعدتر شود «لعل الله يحدث بعد ذلك امرا». 2- به دعوت استاندار وقت قم آقاي ناظمي اردكاني مسئوليت «كميته مدينه‌ی فاضله‌ی قم» به عهده‌ی اين جانب گذاشته شد كه باز تئوري امامت و امارت به عنوان مبناي منحصر اين كار معرفي گرديد. اين فعاليت در شرائطي بهتر از تهران و بلافاصله بعد از آن آغاز شد و ادامه يافت و بستر بهتري را براي تقويت طرح فراهم نمود و تا پايان مدت كوتاه استانداري ايشان ادامه يافت و در مجموع موفق‌تر از تهران ارزيابي شد هرچند موانع آفاقي و انفسي هم چنان موجود بود. 3- در زمان استانداري حجت الاسلام موسي‌پور كه دوست و برادر سي ساله‌ی نگارنده از زمان مديريتم بر حوزه محموديه كرمان در سال 65 هستند و از همان زمان ايشان با مضمون اين طرح آشنا شدند، با استاندار شدنشان به عنوان اولين استاندار روحاني كشور كه انصافاً باعث فخر روحانيت شدند، گفتند من براي اجرايي شدن طرح امامت و امارت به قم آمده‌ام و همكاري ما در اين زمينه شروع شد. اولين اقدام برپايي كارگاه مديريت اسلامي براي شوراي عالي اداري استانداري بود كه اين طرح براي مديران كل ارائه داده شد و كتاب «نظريه‌ی خدمت» كه حاوي اين طرح بود و براي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه نوشته شده بود به عنوان كالاي فرهنگي بين مديران كل و ديگر شركت‌كنندگان توزيع شد و مديران استان با اين طرح آشنا شدند (سال 89). لطف ايشان كه استانداري مقتدر و موفق و خوشنام در خاطرها است به اين كارگاه محدود نماند و ايشان در شهرك پرديسان قم با سرعت و در مدت يك سال مسجد معظم (حضرت فاطمه الزهراء 3) را بنا نهادند كه در سال 90 به دست مبارك حضرت آيت الله سبحاني(دامت بركاته) افتتاح شد و هيئت امناء نيرومندي توسط استاندار محترم براي اداره‌ی آن منصوب شدند و خود ايشان هم مرا كه ساكن اين شهرك بودم به عنوان امام جماعت به هيئت امناء معرفي نمودند و من در اولين نشست، شرط خود را براي امامت مسجد اجراي طرح امامت و امارت قرار دادم كه مورد پذيرش واقع شد و در طول يك سال اساسنامه‌ی مسجد براساس اين طرح تدوين و تصويب شد و همه با هم در جهت تبديل مسجد به اولين پايلوت طرح حركت كرديم كه تاكنون ادامه دارد و روز به روز جدي‌تر مي‌شود. 4- در زمان استانداري محدود آقاي پيريايي كه به جاي آقاي موسي‌پور به خدمت مشغول شدند در ديداري كه در سال 92 در رأس هيئتي بلندپايه از مسجد داشتند بين نماز ظهر و عصر اين طرح برايشان تشريح شد و از ايشان فقط يك مطالبه داشتيم كه ماده واحده‌اي را تصويب و ابلاغ كنند كه طبق آن «كليه‌ی مقامات اداري حول مسجد به عضويت هيئت امنا ء آن مسجد دربيايند». اين پيشنهاد با استقبال ايشان مواجه شد و عصر همان روز در شوراي برنامه‌ريزي استان با حضور و توضيح اين جانب به عنوان يك توصيه‌ی جدي از سوي استاندار محترم طرح گرديد و نوع حاضران استقبال نمودند. قابل ذكر است كه اين ماده واحده ضامن اجراي طرح در پايلوت محسوب مي‌شد. به هرحال گامي ديگر و محكم‌تر در پي گام‌هاي قبلي در جهت اجرايي شدن طرح برداشته شد. 5- با نصب اولين امام جمعه در پرديسان كه با درخواست اهالي و طي طومارهايي عملي شد و امام جمعه‌اي با تجربه و كارآمد و با سابقه‌اي موفق و طولاني در امامت جمعه به اين منطقه هديه گرديد، اميدهاي جديدي پيدا شد و ايشان با مطالعه‌ی بروشور طرح كه تقديمشان شده بود ابراز تمايل براي اجراي آن در پرديسان نمودند، قرار شد كه كار كارشناسي انجام دهند و گزارشي تفصيلي به محضر مقام معظم رهبري تقديم شود تا زمينه‌ی قوي‌تري از ابعاد ولايي، قانوني و حقوقي براي اجراي اين طرح پديد آيد. امام جمعه عزيز حضرت حجه الاسلام و المسلمين آقاي غفوري معتقد بودند كه اين طرح بايد خيلي زودتر اجرا مي‌شده است؛ چرا كه حلال بسياري از مشكلات پيش روي ائمه جمعه است. نظر مساعد ايشان مهم‌ترين گام در مسير تحقق طرح به شمار مي‌رود؛ چرا كه پايلوت آن را از مسجد حضرت فاطمه الزهراء(3) به كل پرديسان توسعه دادند و در حقيقت امام جمعه خود، به اجراي كامل آن همت مي‌كند و اين جانب به عنوان نظريه‌پرداز در جوار ايشان خواهم بود به ويژه كه ايشان افتخار امامت موقت جمعه را نيز به حقير محول نموده‌اند. با اين ترتيب زمينه فراهم‌تر از قبل شد و به راحتي مي‌توان تدبير ملكوتي خداوند را در وراي اين صحنه‌ها و گام‌ها ملاحظه كردكه كار را خارج از اراده‌ی طراح و مجري، اين‌گونه شگفت سامان مي‌دهد. 6- اعضاي شوراي شهر قم نيز ابراز تمايل براي اجراي اين طرح كرده‌اندكه زمينه‌ی مساعدتري را پديد مي‌آورد. 7- همان‌طور كه قبلاً ذكر شد «مركز اتحاد امامت و امارت» به عنوان سازماني مردم نهاد «سمن» تابع بنياد فقهي مديريت اسلامي اخيراً تأسيس شده است كه مركب از اعضاء اين بنياد و اساتيد دانشگاه و برخي اعضاء شوراي شهر قم و ديگر اشخاص حقيقي و حقوقي موثر و علاقمند به طرح مي‌باشد و با انسجام روزافزون روبرو است و مأموريت توسعه‌ی نظري طرح را به عهده دارد كه مي‌تواند چالش‌هاي طرح را در پايلوت دائماً رصد كند و به شكل فقهي و علمي و حقوقي به رفع ابهامات و مشكلات نظري آن همت كند. كتابچه‌ی حاضر حاوي طرح اوليه و فشرده‌ی امامت و امارت است كه با عبارات موجز و حساب شده و كارشده و گويا به گونه‌ی مختصر و مفيد تنظيم شده است، عباراتي كه حاصل سه دهه كار مداوم است كه شرح آن در اين مقدمه بيان شد و در حقيقت عصاره و چكيده‌ی عمر است و به گونه‌اي است كه هركس اين طرح را خوانده يا شنيده تحت تأثير قرار گرفته و شائق عملياتي شدن آن گشته است. مصلحت اين شد كه اين طرح به شكل بكر نشر يابد و به عنوان نظريه‌ی اصلي از تغيير مصون باشد و به عنوان نظريه‌ی پشتيبان امامت و امارت به حساب آيد. با حفظ اين منشور راهبردي كه يك «مغز افزار» حساب مي‌شود زمينه براي توسعه‌ی نظري آن پديد مي‌آيد توسعه‌اي كه منجر به انجذاب ايده‌ی اصلي نشود و اصل طرح مادر به عنوان يك سند باقي بماند و معياري براي محك خوردن هر نوع تغيير باشد كه در طول مسير نظري و عملي پديد مي‌آيد و ضامن سلامت و استقامت طرح تا مرحله‌ی نهايي و نهادينه شدن قرار گيرد، آمين يا رب العالمين. سيد صمصام الدين قوامي قم مقدس 13/2/1393 چهارم رجب المرجب 1435 پيشگفتار امامت نظام امت: قال علي(7):« الْإِمَامَةَ نِظَاماً لِلْأُمَّةِ وَ الطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلْإِمَامَةِ ».[2] امامت عامل انسجام: قالت فاطمه(3):« وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ ، وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَةِ».[3] ضرورت طرح: - ناكارآمدي نظام اداري موجود. - اقتضائات فرهنگ ديني و فلسفه‌ی سياسي اسلام. اهداف طرح: - ساماندهي و انسجام وضعيت اداري. - ايجاد تحول اداري و ساختاري. - اداره‌ی نظام بر اساس الگوي ديني (مطابق نظريه‌ی مديريت اسلامي). - ارائه‌ی توانمندي و كارآمدي حكومت ديني. - بهره‌مندي از بالاترين ظرفيت نهاد امامت. مزاياي طرح: - قرار گرفتن روحانيت در جايگاه واقعي خود (با پرهيز از كارهاي اجرايي). - ايجاد وحدت فرماندهي و اعمال اراده‌ی واحد در مديريت‌هاي منطقه‌اي. - اجتناب از دوگانگي‌ها و درگيري‌هاي مديريت منطقه‌اي (پرهيز از مديريت‌هاي دوگانه و موازي در مناطق). - جان گرفتن و تقويت نمازهاي جمعه و جماعت و ازدياد شكوه آن. لوازم طرح: _ تأسيس دانشگاه حكومت اسلامي به قصد تربيت ائمه جمعه و جماعات داراي تخصص حكومت و مديريت ديني. _ قانون‌مند شدن طرح. _ تجهيز نهاد امامت جمعه و جماعت در اجراي دقيق آن. نكات لازم: - اين طرح مطابق الگوي مردم سالاري ديني ارائه مي‌شود . - مباحث و استدلال‌های نظري و مبنايي آن، در تحقيقات انجام شده، در بنياد فقهي مديريت اسلامي انجام يافته و قابل ارائه است. - آمادگي پاسخ‌گويي به كليه‌ی سوالات و ابهامات وجود دارد. - در خصوص زمان اجراي طرح شتابي وجود ندارد و تا پختگي و آماده شدن شرايط، هر زماني هر چند طولاني، معقول به نظر مي‌رسد. سلسله‌ی امامت پیشوایان دینی از آدم تا خاتم و از خاتم تا موعود,، برای هدایت و راهبری بشر آمدند و می‌آیند و اینک امام زمان,خلیفه‌ی خدا و حجت او بر خلایق است. امام امت، نایب امام زمان, و منصوب (به نصب عام) و مشروع از سوی اوست. امام جمعه، نماینده‌ی امام امت و منصوب و مشروع از سوی اوست. امام جماعت، نماینده‌ی امام جمعه و منصوب و مشروع از سوی اوست. اتحاد امامت و امارت پیامبر خاتم 6 و امیرالمؤمنین 7 امامت جمعه و جماعت داشته و توأمان امارت و حکومت هم داشته‌اند. مالک اشتر و سلمان و دیگر استانداران، امامت و امارت را توأمان داشته‌اند. امام خمینی x و امام خامنه‌ای امامت و امارت را توأمان داشته و دارند. پس اتّحاد امامت و امارت به مثابه‌ی یک قاعده‌ی سیاسی اجتماعیِ اسلام است و در هر رده از سلسله‌ی امامت، قاعده‌ی فوق قابل اعمال است، بلکه لازم الاجراست. امام، امت، مدینه (1) امام جمعه به منزله‌ي ولي فقيه منطقه‌ي خود است. منطقه‌ي تحت امامت امام جمعه به منزله‌ي يك مدينه‌ي اسلامي است. اهالي منطقه به منزله‌ي امت امام جمعه حساب مي‌شوند. امام، امت، مدینه (2) امام جماعت به منزله‌ی ولیّ فقیه و امام امت است. مسجد با محدوده‌ی آن به منزله‌ی یک مدینه‌ي اسلامی است که در آن مأمومین و مجاورین مسجد به منزله‌ی امت اسلامی هستند . انتخاب امام امام جمعه استان توسط امام امت نصب و عزل مي‌شود و از او مشروعيت مي‌گيرد. امام جمعه شهرستان توسط امام جمعه استان نصب و عزل مي‌شود و از او مشروعيت مي‌گيرد. امام جمعه شهر توسط امام جمعه شهرستان نصب و عزل مي‌شود و از او مشروعيت مي‌گيرد. امام جماعت توسط امام جمعه نصب و عزل می‌شود و از او مشروعیت می‌گیرد. شرائط امام جماعت شرائط امام جمعه بلکه ولی فقیه است (به نسبت حیطه و منطقه). اختیارات امام اختیارات اداری سیاسی پیامبر 6، به ولیّ فقیه (امام امّت) می‌رسد. اختيارات اداري سياسي امام امت به امام جمعه مي‌رسد. اختیارات اداری سیاسی امام جمعه به امام مسجد می‌رسد. سه قوّه ولیّ فقیه سه قوّه را زیر نظر دارد؛ امام جمعه سه قوه را زير نظر دارد؛ امام مسجد هم سه قوه را زیر نظر دارد؛ 3 قوّه‌ي امام جمعه 1- قوه‌ي مجريه = استانداري يا فرمانداري يا بخش‌داري. 2- قوه‌ي مقننه = شوراي شهر. 3- قوه‌ي قضاييه = دادگستري فعلي. 3 قوه‌ي امام جماعت 1- قوه‌ي مقننه = هيئت امناء. 2- قوه‌ي مجريه = مدير اجرايي. 3- قوه‌ي قضاييه = هيئت حل اختلاف. قوّه‌ی مجریه رییس قوه‌ي مجریه‌ي کشور رییس جمهور است. رييس قوه‌ي مجريه‌ي استان استاندار است. رييس قوه‌ي مجريه‌ي شهرستان فرماندار است. رييس قوه‌ي مجريه‌ي بخش بخشدار است. ریيس قوه‌ي مجریه‌ي مسجد رییس ستاد اجرایی است. کابینه کابینه‌ي رییس جمهور مرکب از وزیران است (مطابق نیازهای کشور). كابينه‌ي استاندار و فرماندار و بخشدار كابينه‌ي فعلي است. کا بینه‌ي رییس ستاد اجرایی مسجد مرکب از وزرایی با عناوین و مسئولیت های زیر است (مطابق نیازهای محدوده‌ي مسجد): 1- امور فرهنگی تبلیغی 2- امور مالی اقتصادی 3- امور سیاسی امنیتی 4- امور توسعه و عمران 5- امور ورزش و جوانان 6- امور آموزش و پرورش قوه‌ي مقننه‌ي استاني قوه‌ي مقننه‌ي استاني در مركز استان، شهرستان و بخش، شوراي شهر است. قوّه‌ی مقننه‌ي مسجد قوّه‌ی مقننه مسجد، هیأت امنای مسجد است. وظیفه‌ی هیأت امنا، وضع قوانین و مقررات لازم، برای اداره‌ی بهینه‌ی مسجد است. اعضای هیأت امنا را، مأمومین انتخاب می‌کنند. مقامات ارشد منطقه‌ی مسجد، عضو رسمی هیأت امنا هستند. مصوبات هیأت امنا توسط امام جماعت تأیید و جهت اجرا به رئیس ستاد اجرایی ابلاغ می‌گردد. رئیس قوّه‌ی مقننه رئيس قوه‌ي مقننه‌ي استاني، رئيس شوراي شهر است. رئیس قوه‌ي مقننه‌ي مسجد رئيس هیئت امنا است كه توسط اعضای هیئت امنا انتخاب می‌شود وتوسط امام جماعت تنفيذ مي‌شود. قوّه‌ی قضائیه قوه‌ي قضاييه‌ي استاني، واحد دادگستري استان، شهرستان و بخش است. رئيس قوه‌ي قضاييه‌ي استاني توسط امام جمعه نصب و عزل مي‌شود. قوه‌ي قضاییه‌ي مسجد هیئت حل اختلاف است. رئیس هیئت حل اختلاف توسط امام جماعت نصب و عزل می‌شود. مزایا این الگوی اجرایی نظریه‌ی اتحاد امامت و امارت از مزایای ذیل برخوردار است: 1. مسجد به طراز اسلامی می‌رسد. 2. کارایی مسجد اوج می‌گیرد. 3. اداره‌ی کشور آسان می‌شود. 4. نظام اداری کشور غیرمتمرکز و مسجدمحور می‌شود. 5. مشکلات هر منطقه در همان منطقه حل می‌شود و بار دولت بزرگ، سبک می‌شود. 6. دولت بزرگ چابک، کوچک و کارآمد می‌شود. 7. گرایش به مسجد اوج می‌گیرد. 8. مطابق اصول مدیریت اسلامی است. نوع كاركرد اجتماعی مسجد بر اساس انتظار از کارکرد اجتماعی مسجد، مسجد در سه نوع دیده می‌شود: 1- مسجد مستقل و مردمي. 2- مسجد دولتي تابع اداره‌ي اوقاف و وزارت ارشاد. 3- مسجد حكومتي و تابع امامت و ولايت. 1. مسجدِ مستقل و مردمی، که مورد تأیید بعضی از محافل تأثیرگذار است و در آن: • مسجد توسط مردم ساخته می‌شود. • هیأت امناء توسط مردم انتخاب می‌شود. • امام جماعت توسط مردم (يا هیأت امناء) انتخاب می‌شود. • مسجد توسط هیأت امناء اداره می‌شود. • امام جماعت تابع (و احتمالاً حقوق بگیر) هیأت امناء است. 2. مسجدِ دولتی و تابع سازمان اوقاف و وزارت ارشاد، که در حال حاضر بیشتر مساجد این چنین هستند و در آن: • مسجد با كمك دولت ساخته می‌شود. • امام جماعت توسط مردم معرفی و از طرف اداره‌ی اوقاف نصب می‌شود. • هیأت امناء توسط اداره‌ی اوقاف با همكاری مردم نصب می‌شود (پس از تأييد صلاحيت). • امام جماعت تحت تأثیر هیأت امناء است كه در معرفی او نقش داشته است. • امام جماعت تابع سياست‌های اداره‌ی اوقاف و دولت است احیاناً حقوق‌بگیر. 3. مسجدِ حكومتی و تابع امامت و ولايت که در آن: • امام جماعت توسط مردم انتخاب و توسط امام جمعه نصب می‌شود. • هیأت امناء توسط مردم انتخاب و توسط امام جماعت تنفيذ می‌شود. • هیأت امناء در حكم قوّه‌ی مقننه‌ی مسجد است (در كنار دو قوّه‌ی مجريه و قضائيه). • امام جماعت بر سه قوّه، ولايت و نظارت دارد. • امام جماعت در قبال مردم و امام جمعه پاسخ‌گو است. درجه‌ی کارکرد اجتماعی مسجد مستقل و مردمی، خوب است زیرا: 1. حمايت خودجوش هیأت امناء و مردم به علت همه‌کاره بودن. 2. انگيزش بالای هیأت امنا به سبب استقلالی كه دارند. 3. عدم وجود هر نوع تواكل بين هیأت امناء و مركز تأثیرگذار ديگر. 4. زمينه‌ی خوب برای توسعه‌ی اجتماعی مسجد به علت ماهيت مردمی اين توسعه. درجه‌ي کارکرد اجتماعی مسجد دولتی متوسط است؛ به دلیل: 1. عدم حمايت كافی اداره‌ي اوقاف. 2. انگيزش متوسط هیأت امنا به علت احساس عدم استقلال. 3. اكتفای مردم به حمايت‌های احتمالی اداره‌ي اوقاف. 4. عدم قدرت كافی امام جماعت برای توسعه‌ي اجتماعی مسجد به علت تواكل اداره‌ي اوقاف و هیأت امنا در حمايت از مسجد. درجه ی کارکرد مسجد حکومتی عالی است؛ به دلیل: 1. اختيارات وسيع امام جماعت. 2. بودجه‌ی مصوّب و حساب شده. 3. حمايت رسمی امام جمعه و نظام از مسجد. 4. حمايت مردم و نمازگزاران از امام جماعت به علت حل مشكلات به شكل محسوس و احساس رفاه و آرامش و امنيت از قِبَل مسجد. 5. فعال بودن هيئت امناء به علت تحت امر و نظارت بودن نسبت به امام جماعت. 6. توسعه‌ی روزافزون اجتماعی به علت ساختار اداری مسجد كه مسئوليت اداره‌ی منطقه را به عهده دارد. 7. وجود مردم سالاری دينی كه تأثيرات خاص خود را دارد. ساخت و ساختار مسجد حكومتي - معماري مساجد هر رده مساوي و معادل خواهد بود. - فاصله‌ي مساجد طبق نقشه‌ي جامع شهر و نقشه‌ي رده‌بندي مساجد، مهندسي مي‌شود. - رده‌هاي همطراز معماري مساوي خواهد داشت. - نقشه‌ي جامع شهر بر اساس مساجد طراحي مي‌شود. رده بندي مساجد و سلسله مراتب - مساجد كد بندي و رده بندي و طبقه بندي مي‌شود. - امام جمعه در مسجد جامع عالي شهر مستقر است كه مركز اصلي اداره‌ي شهر مي‌باشد. - عالي‌ترين رده‌ي مساجد (مساجد جامع) تحت نظارت و مديريت مستقيم امام جمعه قرار دارند و رده‌هاي بعدي با ضريب پنج سلسله مراتب پيدا مي‌كنند. - هر پنج مسجد زير نظر يك مسجد اداره مي‌شود. ارتباطات - اداره‌ي منطقه‌ي مسجد (مدينه) از طريق مسجد خواهد بود. - مسئولين سازمان‌هاي دولتي حومه‌ي مسجد خدمات خود را با مركزيت مسجد ارائه مي‌دهند و با هماهنگي دولت اسلامي و ائمه جمعه تعيين و نصب مي‌گردند. - مسئولين سازمان‌هاي دولتي حومه‌ي مسجد عضو هيئت امناء آن مسجد هستند. - سازمان‌هاي دولتي حومه‌ي مسجد در ساختمان‌هاي خود مستقرند ولي تحت امر مسجد عمل مي‌كنند. برنامه و بودجه - مساجد داراي سازمان و برنامه و بودجه‌ي مصوب مي‌باشند. - برنامه و بودجه‌ي مساجد از رده‌هاي بالا ابلاغ مي‌شود. - وجوهات بر آمده از امت مسجد صرف همان منطقه خواهد شد و به ميزان دو برابر آن از بودجه‌ي كشوري به اين منطقه تعلق مي‌گيرد. انتخابات - كانديداهاي مجلس و شوراهاي اسلامي ازخاستگاه مسجد معرفي و تبليغ مي‌شوند. [1]- ‏نهج‏ البلاغه،فيض الاسلام،قصار 244،ص 1197 [2]- شرح نهج البلاغه؛صص 19، 86 و 249. [3]- بحارالأنوار؛ج29،ص223.
  4. درباره امام جمعه محترم حضرت آیت الله صمصام الدین قوامی نخصص ها:فقه و اصول ، مدیریت زندگی نامه تحصیلات من در تهران تا اخذ دیپلم ریاضی، سال 1352 بوده است و سال 1356 فارغ التحصیل کارشناسی رشته مدیریت صنعتی از مدرسه عالی مدیریت گیلان شدم (شهر لاهیجان) که پایان نامه ای تحت عنوان کتاب و کتابخوانی تنظیم کردم که مورد توجه قرار گرفت. در حالیکه 23 سال داشتم از من برای تدریس دعوت به عمل آمد که توفیق نشد. در همان سال 1356 در فوق لیسانس مدیریت صنعتی در مرکز مدیریت صنعتی تهران پذیرفته شدم ولی در مصاحبه شفاهی به علت اینکه فرزند روحانی بودم و خودم هم به شدت مذهبی بودم مردود شدم. بعد از انقلاب از من برای ادامه تحصیل دعوت به عمل آمد که به علت فرو رفتن در فعالیتهای انقلابی در آموزش و پرورش و سپس در سپاه ترجیح را به خدمت دادم. در سپاه در عین حال که مشغول پذیرش سپاه تهران بودم سخنرانیهای علمی و کلاسهای عقیدتی را برگزار کردم و به من به عنوان یک نیروی علمی نگریسته می شد و بعد که دبیرستان سپاه را طراحی کردیم و دو سال مدیر آن بودم (در لانه جاسوسی آمریکا، سال62 تا 63) تدریس معارف دینی و اخلاق داشتم. قبلا هم در آموزش و پرورش مسئول تربیتی دبیرستانهای ناحیه 9 بودم که برای دبیران کلاس اسلام شناسی داشتم و جزوه ای هم در توحید و نبوت نگاشتم. از سال 62 به حوزه بازگشتم و 2 سال مدیر و مدرس حوزه علمیه محمودیه کرمان شدم و ادبیات عرب تدریس کردم و سال 1365 وارد قم شده، دروس خارج را شروع کردم و در عین حال مدیریت مدرسه علمیه بعثت را در سال 1366بعهده گرفتم که تدریس اخلاق و ادبیات داشتم و در سلسله های بعدی مدیریت، مدارس علمیه رسول اکرم (ص) و امام محمد باقر (ع) را بعهده گرفتم؛ همزمان تدریس فقه و اصول را مشغول شدم که اکنون یک دوره فقه و اصول سطح را تدریس کرده ام و مشغول تدریس کفایه الاصول هستم. در سال 1373به دبیرخانه مجلس خبرگان پیوستم و در مرکز تحقیقات علمی آنجا مشغول شدم که حاصل آن پژوهش و مدیریت از منظر کتاب و سنت شد که پژوهش برتر سال 82 از دبیرخانه دین پژوهان گردید با لوحی از رئیس جمهور؛ در همین دبیرخانه عضو هیئت علمی فصلنامه حکومت اسلامی شدم که چندین مقاله در آن نوشتم و ارزیابی کردم که یکی از مقالات تحت عنوان ساختار حکومت پیامبر (ص) در سال 82 مقاله برتر از طرف وزارت ارشاد شد و در حاشیه آن مقالات زیادی در نشریات گوناگون نگاشته ام ( در فصلنامه انتظار، ماهنامه پیام زن، نشریه پگاه و مقالاتی در کنگره های حکومت اسلامی مخصوص اندیشه امام و کنگره نراقی و کنگره اندیشه های اخلاقی عرفانی امام و غیره.) اکنون کتاب دوم من تحت عنوان نظریه خدمت به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که به شکل پروژه بوده است، آماده چاپ است در حالیکه کتاب اول اکنون در آستانه چاپ سوم می باشد. پروژه پژوهش (شیوه رهبری امام خمینی (ره)) از طرف دبیرخانه مجلس خبرگان سومین کتاب من خواهد بود، که به شدت و سرعت مشغولم و تا حداکثر 2 سال به مثابه یک پروژه علمی چاپ خواهد شد. این اثر با تاکید اکید حضرت آیت الله ابراهیم امینی انجام می گیرد. و دست یارانی هم مرا کمک می کنند. من صاحب امتیاز و مدیر مسئول دو فصل نامه نخل شهداد و زیره کرمان هستم که از طرف هیئت نظارت مطبوعات مجوز رسمی کشوری دارد. در نخل شهداد بعد از حدود 10 شماره اجتماعی و بعد از آنکه کتاب مدیریت پژوهشی برتر شد با سفارش نخبگان تبدیل به ارگان مدیریت اسلامی شده است که مرتب منتشر می شود و به علت موفقیت از حمایتهای وزارت ارشاد بهره مند شده است. اینجانب رسما با انتخاب مدیریت پژوهشی حوزوی در سال جاری به عنوان رئیس مجمع عمومی انجمن علمی مدیریت اسلامی برگزیده شدم که آرمان و رسالت آن تولید دانش مدیریت اسلامی و برنامه نهضت مدیریت اسلامی است. این انجمن زیر نظر معاونت پژوهشی حوزه است و دارای هیئت مدیره و بازرس و ارکان رسمی دیگر است. علت انتخاب اینجانب دارا بودن کتاب و مجله مدیریت و رشته مدیریت است؛ در ضمن در مباحث رسانه ای شرکت دارم مدتهاست که مهمترین آن، شرکت در میزگرد نقد و نظر در رشته مدیریت اسلامی است که در بیش از 20 جلسه در رادیو معارف با محققان عالی مدیریت شرکت کردم که هنوز ضبط و پخش آن ادامه دارد. در ضمن حدود 20 جلسه برنامه عرفانی سحرهای رادیو معارف در برنامه در خلوت یار از من ضبط و پخش شده است که مورد استقبال واقع شده البته برنامه های پراکنده زنده و غیر زنده در مناسبتهای مختلف از صدا و سیما منتشر شده است. اینجانب طی سالهای 78 تا 81 مدیر کل آموزش حوزه های خارج از کشور بودم که در خلال آن عضو هیئت علمی نشریه بین المللی الرشاد شدم که به زبانهای مختلف چاپ می شود و ارگان سازمان حوزه های خارج از کشور است. من در حوزه بین المللی هم تا به حال به کشورهای زیادی برای بازرسی از حوزه های خارج از کشور سفر کرده ام و بیش از ده سال است که در مدرسه امام خمینی (ره) تدریس دارم و اکنون در مقطع کارشناسی ارشد آنجا حلقه ثالثه از شهید صدر را تدریس می کنم و قبل از حلقات قبلی مباحث اخلاق و تعلیم و تربیت و عقائد تدریس کرده ام و سخنرانیهای زیادی برای طلاب غیرایرانی دارم و نیزمشاور اخلاقی طلاب غیر ایرانی در مدرسه المهدی (عج) هستم. من در ضمن عضو هیئت علمی دائره المعارف فقه اهل بیت (ع) که زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی تدوین می شود هستم و تا بحال مقالات زمان و مکان، خطوط کلی اقتصاد اسلامی و سلیقه های مختلف اجتهادی را تنظیم کرده ام که در جلدهای اول و دوم آن چاپ می شود. نام من در فهرست صاحبان و تدوین کنندگان مقاله در این دائره المعارف ثبت می شود. ______ منبع : http://ssghavvami.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html * نکته : قابل ذکر است حضرت استاد از حضرات آیات صافی گلپایگانی وشیخ محمدجواد فاضل لنکرانی رحمة الله علیهما سالهاست که اجازه اجتهاد دارند.
  5. راهنمای ثبت نام درسایت
  6. بسم الله الرحمن الرحیم درباره پروژه اتحاد امامت وامارت
  7. بسم الله الرحمن الرحیم تالار اطلاع رسانی امام جمعه به گروهها وشورا ها
  8. آئین نامه گروه مقاومت مجتمع : •اغراض واهداف •نظارت بر تذکر لسانی و ارائه راه کار متناسب با فضای مجتمع برای مقابله ظریف و ماهرانه و مشفقانه با آسیب ها •تبصره قانونی درضابط قضایی •ضابط قضایی در هر رده وهر طبقه وبه نمایندگی از مقام ارشد قضایی شهر ، نیابت رئیس را به عهده دارد
  9. اعضاء گروه مقاومت مجتمع : •امام مجتمع •نماینده پایگاه مقاومت محل (دبیر) •دبیرخانه مربوطه •طلایه دار منتخب •مسؤل مشاور •رابط قضائی •برای ارشاد اعضای مجتمع وآشنایی با جرم •مسؤل پیشگیری از آسیبها وراههای پیشگیری ازآن •یکی از معتمدین مجتمع
  10. آئین نامه شورای اجرایی مجتمع : •غرض وهدف •ساماندهی و پیگیری اجراییات مجتمع •نکته قانونی •مسائل هر رده در همانجا حل میشود و در صورت عدم امکان و توان به رده بالاتر ارجاع میشود
  11. اعضای شورای اجرایی مجتمع : •غرض وهدف •ساماندهی و پیگیری اجراییات مجتمع •نکته قانونی •مسائل هر رده در همانجا حل میشود و در صورت عدم امکان و توان به رده بالاتر ارجاع میشود
  12. اعضای هیئت مدیره مجتمع : •شرایط اعضاء ونحوه انتخاب آنها • هر نماینده باید دارای شرائط نخبگی و اندیشه ورزی باشد •رئیس این شورا پس از انتخابات درونی فیمابین اعضاء ، توسط امام مجتمع تنفیذ میشود و احکام هیئت رئیسه منتخب توسط ریاست محترم صادر می گردد
  13. آئین نامه هیئت مدیره مجتمع : •وظایف •اندیشه ورزی و سیاست گزاری و نظارت براجراء برنامه را به عهده دارد و از مسئولین جهت توضیح دعوت میکند •روند اجرائی •مسائل مختلف محلی از طبقات و رده های پایین به بالا مورد شناسایی و بررسی قرار میگیرد و به سیاست و برنامه تبدیل میشود و برای اجراء به قوه مجریه ابلاغ و در زمان اجراء نیز مورد نظارت قرار میگیرد
  14. اعضای شورای قوای مجتمع : •امام مجتمع (مسول) •مدیر مجتمع (دبیر) • رئیس هیئت مدیره • دبیر گروه مقاومت
×
×
  • جدید...